Головна » 2019 » Квітень » 18 » «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів»
13:40
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів»

ПРОЕКТ вносять народні депутати УкраїниЧервакова О.В. (№113)Кіраль С.І. (№159)Галасюк В.В. (№196)Кужель О.В. (№224)Нечаєв О.І. (№185)Кривошея Г.Г. (№064)Єфімов М.В. (№238)Іонова М.М. (№087)Павленко Ю.О. (№183)Луценко І.В. (№221)

ЗАКОН УКРАЇНИ

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів»

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до № 51, ст. 1122):

1) у статті 64 слова «від трьох до семи» замінити словами «від шести до чотирнадцяти», а слова «від п’яти до восьми» замінити словами «від десяти до шістнадцяти»;

2) у статті 65 слова «від п’ятнадцяти до тридцяти» замінити словами «від тридцяти до шістдесяти», слова «від сімдесяти п’яти до ста п’ятдесяти» замінити словами «від ста п’ятдесяти до трьохсот», слова «від тридцяти до шістдесяти» замінити словами «від шістдесяти до дев’яноста», а слова «від трьохсот до шестисот» замінити словами «від шестисот до дев’ятисот»;

3) у частині другій статті 65-1 слова «від п’ятнадцяти до тридцяти» замінити словами «від тридцяти до сорока п’яти», а слова «від тридцяти п’яти до шістдесяти» замінити словами «від шістдесяти до дев’яноста»;

4) у статті 66 слова «від одного до трьох» замінити словами «від трьох до шести», а слова «від трьох до семи» замінити словами «від семи до десяти».

У Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25-26, ст. 131):

1) примітку статті 201-1 викласти у такій редакції:

«Примітка. 1. Під цінними та рідкісними породами дерев у цій статті слід розуміти роди дерев, передбачені статтею 1 Закону України “Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів”.

Під переміщенням у великому розмірі у цій статті слід розуміти переміщення лісоматеріалів або пиломатеріалів цінних та рідкісних порід дерев, а також лісоматеріалів необроблених, вартість яких у вісімнадцять і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, під переміщенням в особливо великому розмірі – вартість яких у тридцять шість і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян».

2) примітку статті 246 викласти у такій редакції:

«Примітка. 1. У цій статті істотною шкодою вважається така шкода, яка у двадцять і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, або інша істотна шкода, завдана навколишньому природному середовищу в частині забезпечення ефективної охорони, належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів.

У цій статті тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у шістдесят і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян».

II. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Голова Верховної Ради

України А.В. ПАРУБІЙ

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів»

 

Обґрунтування необхідності прийняття акта

Зазначений проект Закону України є альтернативним до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення заходів, направлених на збереження українських лісів» (реєстр. №10201 від 03.04.2019 року). Необхідність його розробки та внесення викликана наступними причинами.

Одним із найбільш небезпечних порушень у сфері охорони лісів вважається незаконна рубка. Кримінальна відповідальність за це правопорушення передбачена ст. 246 Кримінального кодексу України.

Прийнятим у 2018 році Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів та запобігання незаконному вивезенню необроблених лісоматеріалів» внесено зміни до статті 246 Кримінального кодексу України, якими доповнено статтю

пунктом 4 та приміткою.

Приміткою передбачено, що у цій статті істотною шкодою вважається така шкода, яка у дві тисячі і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, або інша істотна шкода, завдана навколишньому природному середовищу в частині забезпечення ефективної охорони належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів.

Тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у п’ять тисяч і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Відповідно до пункту 5 підрозділу ХХ Податкового кодексу України, якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації злочинів або порушень, для яких сума неоподаткованого мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпункту 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Податкового кодексу України для відповідного року.

Підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Податкового кодексу України визначено, що сума податкової соціальної пільги встановлюється у розмірі, що дорівнює 50 відсоткам розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року, – для будь-якого платника податку.

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» у 2019 році встановлено прожитковий мінімум на одну особу для працездатних осіб: з 1 січня 2019 року – 1921 гривня, з 1 липня – 2007 гривень, з 1 грудня – 2102 гривні.

З огляду на вищевказане, для притягнення особи до кримінальної відповідальності за статтею 246 Кримінального кодексу України потрібно, щоб її діями було завдано шкоди на суму, яка перевищує 1 921 000 грн. (істотна шкода), 4 802 500 грн. (тяжкі наслідки).

У лісах державних лісогосподарських підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства, за 2018 рік обсяг незаконних рубок склав 17,7 тис. куб. м (17732 куб. метрів) деревини на суму заподіяної шкоди 116,7 млн. грн. (116725000 грн), що в загальному на 1 куб. метр незаконної рубки дорівнює 6582,73 грн. заподіяної шкоди.

Отже, для того, щоб порушник був притягнутий до кримінальної відповідальності за статтею 246 Кримінального кодексу України, мінімальний обсяг незаконної рубки, скоєної ним, повинен становити понад 292 куб. метри.

Для загального уявлення масштабів незаконної рубки з обсягом 292 куб. метри варто зауважити, що, згідно з лісотаксаційними показниками, середній обсяг деревини пристигаючого або стиглого деревостану складає 250-300 куб. метрів на 1 гектар — отже порушнику необхідно одночасно зрізати близько 1 га лісу, щоб була правова підстава для оголошення йому підозри.

Внаслідок внесення вищевказаним законом змін до статті 246 Кримінального кодексу України в частині підвищеного розміру істотної шкоди збільшилася кількість закритих судами кримінальних проваджень за фактом незаконної порубки лісу.

Внаслідок незаконних рубок в межах населених пунктів громадяни позбавляються можливості використовувати ліс як місце для відпочинку, оздоровлення та рекреації, що викликає значний суспільний резонанс.

Слід пам’ятати, що і світовий досвід показує необхідність більш суворого ставлення до незаконної порубки лісу.

У зв’язку з цим доцільно внести відповідні зміни до статті 246 Кримінального кодексу України, уточнивши п. 4 ст. 246, оскільки встановлення зависокого грошового еквіваленту істотної шкоди значною мірою “зв’язало руки” правоохоронним органам і судам в покаранні такого суспільно небезпечного злочину, як незаконна порубка лісу.

Крім того, аналогічної корекції потребує примітка до статті 201-1 Кримінального кодексу України (контрабанда лісу-кругляка). Незважаючи на суттєві економічні та фіскальні результати дії мораторію на експорт лісу-кругляка, й досі залишається не вирішеним питання безконтрольних варварських рубок українських лісів. Вказаною приміткою передбачено, що у цій статті шкодою у великому розмірі вважається така шкода, яка у тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. А шкодою в особливо великому розмірі вважається така шкода, яка у дві тисячі і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Також доцільно посилити адміністративну відповідальність за правопорушення у цій сфері, оскільки застосовувані нині низькі розміри штрафів негативно впливають на запобігання таких правопорушень у майбутньому.

Ефективним механізмом боротьби з незаконними порубками має стати збільшення розмірів штрафів, передбачених статтями 64, 65, 65-1, 66 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Їх пропонується збільшити вдвічі, аби ліквідувати диспропорцію між порубками лісу як адміністративним та кримінальним проступком.

Цілі та завдання прийняття акту

Основними цілями законопроекту є підвищення ефективності охорони та захисту лісів від незаконних рубок та запобігання його незаконному експорту.

Досягти поставлених цілей пропонується шляхом внесення змін до статті 246 та 201-1 Кримінального кодексу України.

Також пропонується збільшити розміри штрафів, передбачених статтями 64, 65, 65-1, 66 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Загальна характеристика і основні положення акта

Проектом передбачається внесення змін до статті 246 та 201-1 Кримінального кодексу України.

Також пропонується збільшити розміри штрафів, передбачених статтями 64, 65, 65-1, 66 Кодексу України про адміністративні правопорушення, аби ліквідувати диспропорцію між адміністративним і кримінальним покаранням даного виду злочину.

Правові аспекти

Відносини у цій сфері регулюються Конституцією України, Кримінальним кодексом України, Податковим кодексом України, Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Реалізація положень поданого законопроекту не потребує внесення змін до інших законів після його прийняття.

Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація акта не потребує додаткових витрат з Держбюджету.

Прогноз результатів

Внаслідок реалізації положень акта очікується підвищення ефективності виявлення та запобігання порушенням при веденні лісового господарства, протидії незаконним рубкам, зменшення кількості обсягу незаконно добутої деревини, а також – підвищення рівня невідворотності покарання за вчинення злочинів, передбачених Кримінальним кодексом України та Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Народні депутати України

Червакова О.В. (№113)

Кіраль С.І. (№159)

Галасюк В.В. (№196)

Кужель О.В. (№224)

Нечаєв О.І. (№185)

Кривошея Г.Г. (№064)

Єфімов М.В. (№238)

Іонова М.М. (№087)

Павленко Ю.О. (№183)

Луценко І.В. (№221)

 

Джерело:

https://www.openforest.org.ua/114564/

 

 

Переглядів: 328 | Додав: Юлия | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: